Конференції

СТРУКТУРА ТА ТРИБОТЕХНІЧНІ ВЛАСТИВОСТІ ЗНОСОСТІЙКИХ КОМПОЗИТІВ НА ОСНОВІ ВІДХОДІВ ЛАТУНІ ДЛЯ ДЕТАЛЕЙ МАШИН ТРАФАРЕТНОГО ДРУКУ

Т.А. Роїк*,
 
О.А. Гавриш,2,
 
Ю.Ю. Майстренко
 

Національний технічний університет України “Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського” , просп. Берестейський, 37 , Київ, 03056, Україна
2 Національний технічний університет України “Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського” , просп. Берестейський, 37 , Київ, 03056, Україна
roik2011@gmail.com

Порошкова металургія - Київ: ІПМ ім.І.М.Францевича НАН України, 2025, #01/02
http://www.materials.kiev.ua/article/3843

Анотація

Досліджено вплив технології виготовлення на формування структури і триботехнічних властивостей нового композитного антифрикційного матеріалу на основі шліфувальних відходів латуні Л63 з твердим мастилом CaF2. Матеріал призначений для роботи при навантаженнях до 3,0 МПа і швидкостях ковзання до 2,0 м/с у вузлах тертя друкарських машин трафаретного друку. Технологія виготовлення забезпечила формування двофазної структури антифрикційного композита: металева α-латунна матриця та рівномірно розподілені в ній частинки твердого мастила CaF2. Порівняльні випробування нового композита зі шліфувальних відходів латуні Л63 + (6,0−9,0)% CaF2 продемонстрували його переваги в антифрикційних властивостях перед литою латунню Л63, аналогами якої є латуні CuZn37, CW508L (EN стандарт) або С27200 (ASTM стандарт, США), якими традиційно оснащені вузли трафаретних друкарських машин “Sakurai MS-80АІІ”, “Sakurai MS-80/102SD” та “Sakurai SC-72АІІ/102АІІ/112АІІ/142АІІ”. Композит з регенерованих шліфувальних відходів латуні Л63, що містить тверде мастило CaF2, при швидкості тертя до 2,0 м/с та навантаженні до 3,0 МПа утворює антизадирну захисну плівку на поверхнях контакту завдяки ефекту масоперенесення. Сформована плівка рівномірно покриває поверхні, вона гладка і суцільна, темпи її зношування і відновлення співпадають у визначених швидкісно-навантажувальних умовах. Це мінімізує тертя, наслідком чого є найменші порівняно з литою латунню коефіцієнт тертя та інтенсивність зношування композита. Аналіз функціональних властивостей дозволяє рекомендувати антифрикційний композит на основі промислових шліфувальних відходів латуні Л63 з домішками твердого мастила CaF2 для деталей вузлів поліграфічного устаткування трафаретного способу друку, що працюють при швидкості тертя до 2,0 м/с та навантаженні до 3,0 МПа.


АНТИФРИКЦІЙНИЙ КОМПОЗИТ, ЛАТУНЬ, ПОЛІГРАФІЧНЕ УСТАТКУВАННЯ, САМОЗМАЩУВАННЯ, ТЕХНОЛОГІЯ ВИГОТОВЛЕННЯ, ТРИБОТЕХНІЧНІ ВЛАСТИВОСТІ, ШЛІФУВАЛЬНІ ВІДХОДИ